Dieta oloproteica – Regim low-carb, bazat pe un protocol de 21 de zile ca sa slabesti!

  1. Dieta oloproteica, regimul dietetic bazat pe protocolul Blackburn – sarac in carbohidrati, dar bogat in proteine;
  2. Metoda de reeducare alimentara, cu o schema nutritionala concentrata pe protocolul promovat de dieta mediteraneana;
  3. Regim care asigura o slabire destul rapida, favorizand consumul masei grase, fara recuperari ponderale ulterioare;
  4. Dieta localizata, menita sa inlature grasimea corporala, in particular stratul adipos de pe coapse si abdomen;
  5. Program alimentar in 3 faze, dintre care prima cea mai drastica – fara carbohidrati, iar celelalte tot mai complete;
  6. Dieta ce are ca obiective: redefinirea formelor si siluetei, refacerea / imbunatatirea micro si macrocirculatiei sanguine;
  7. Metoda nutritionala cuoscuta ca ”liposuctie alimentara”, datorita capacitatii de a facilita indepartarea excesului adipos;
  8. Program alimentar cunoscut si ca dieta Castaldo (numele autorului), utilizat inclusiv in scop medical, pentru obezi;
  9. Regim recomandat si persoanelor normoponderale, pentru a-si imbunatati starea de sanatate si forma fizica.

Ce este dieta oloproteica Castaldo?

Una dintre problemele aproape imposibile peste care dau cei care vor sa slabeasca este sa scape de excesul de grasime care se acumuleaza preponderent pe solduri, coapse si abdomen.

Marea provocare consta in a gasi o metoda sau o dieta localizata care sa atace fix in zonele cele mai problematice, eliminand grasimea corporala greu de dat jos prin alte metode.

Ei bine, exact asta face dieta oloproteica. Inca din prima faza, extrem de agresiva, ia in vizor straturile localizate de grasime, pe care le topeste vazand cu ochii. Datorita actiunii asupra grasimii localizate i se mai spune ”liposuctie alimentara”.

Vorbim despre un regim alimentar cu durata de 21 de zile, deosebit de controversat pe plan medical si nutritional, impartit in 3 faze distincte. Dar oricat de drastic este, pentru a da rezultate, trebuie asociat cu activitate fizica derulata constant.

Caracteristici

  • Dieta se bazeaza pe un protocol cu durata fixa de 21 de zile, ce se suprapune peste prima faza, care este si cea mai restrictiva.
  • Dupa, urmeaza o alta etapa, dubla ca durata – 42 de zile. Acum, organismul se educa spre un anumit stil alimentar, specific regimurilor disociate.
  • In ultima parte, coincide cu dieta mediteraneana ca program nutritional.

Dar cele 3 faze le vom prezenta intr-o sectiune separata, ceva mai incolo: Cum functioneaza dieta oloproteica?

Regimul oloproteic Castaldo (dupa numele autorului) actioneaza in particular asupra tesuturilor adipoase localizate. Se foloseste preponderant in sectorul medical, pentru tratarea pacientilor cu obezitate morbida.

Mai este numit metoda de liposuctie alimentara, tocmai datorita efectelor pozitive asupra adipozitatilor localizate pe care le elimina de fapt.

Regimul low-carb se bazeaza pe o alimentatie preponderent proteica si ketogenica. Insa temelia stiintifica o constituie studiile dr. Blackburn (exista si o dieta Blackburn), care s-a dedicat studierii necesarului de proteine in perioadele de pauza alimentara.

Intr-o perioada scurta, de 3 saptamani, protocolul permite o scadere ponderala de 7-10 % din greutatea initiala, pastrand nealterata masa slaba (muschii), dar facilitand reducerea masei grase (adipozitiati).

Principii

  • Reducerea caloriilor si glucidelor pana la atingerea unui bilant negativ;
  • Administrarea de aminoacizi si proteine de calitate (in cantitati proportionale cu greutatea ideala dorita), in scopul protejarii masei slabe;
  • Completarea mineralelor carente necesare organismului, pentru a compensa efectele diuretice declansate in timpul dietei;
  • Administrarea de minerale alcalinizante ce reusesc sa compenseze starea de cetoza;
  • Stimularea sintezei de corpi cetonici ca principala sursa energizanta, cu actiune tonica – si totodata de imbunatatire a starii de spirit – si de reducere a apetitului.

Principiile de la care porneste dieta consta in absenta carbohidratilor si lipidelor. Astfel, corpul este constrans sa ”atace” depozitele de grasimi, ajungand la o scadere ponderala mai rapida.

Insa pentru a mentine integritatea masei slabe (masa musculara), introduce o cantitate semnificativa de proteine, iar in completare, vitamine si minerale din belsug. Ca inspiratie poate sta ziua proteinelor dieta Rina.

Potrivit autorilor cu contributii in construirea dietei sub forma cunoscuta de azi, aportul minim de proteine indispensabile garanteaza maximul de slabire. Totodata, minimizeaza producerea reziduurilor toxice derivate din utilizarea proteinelor in scopul producerii de energie.

Corpii cetonici in dieta oloproteica

Corpii cetonici, derivati ai lipidelor, rezulta aproape exclusiv din metabolismul hepatic. Insa datorita caracteristicilor, se aseamana cu zaharurile (se absorb si se utilizeaza rapid). Acesti compusi au o dubla actiune:

  • Energizeaza – Ca sursa energetica pentru creier, au efect psihotonic si antidepresiv. Potenteaza facultatile mentale si incurajeaza o stare de euforie.
  • Reduc apetitul – Stimuland centrul satietati (pozitionat in hipotalamus), induc efectul fiziologic de reducere a poftei de mancare. Deja dupa cateva zile de regim oloproteic, inhiba senzatia de foame.

Obiective

  • Stimularea mecanismelor de lipoliza – distrugerea celulelor grase actionand la nivel hormonal;
  • Diminuarea producerii de insulina – hormon corelat cu lipogeneza (sinteza acizilor grasi), responsabil de acumularea lipidelor in tesuturi;
  • Cresterea sintezei hormonilor de crestere (hGH) – somatotropina, care stimuleaza lipoliza;
  • Mobilizarea grasimilor depozitatea in tesuturile adipoase si utilizarea lor ca sursa energetica;
  • Contrastarea catabolismului muscular (se verifica in perioadele de repaus alimentar) prin aport optim de proteine.

Despre lipoliza, lipogeneza si catabolism

Lipoliza sau catabolismul lipidic descrie procesul metabolic de degradare a lipidelor. Practic, prin intermediul unui grup de enzime – lipaze, permite eliberarea acizilor grasi liberi.

Lipogeneza reprezinta procesul biochimic prin care organismul sintetizeaza acizii grasi si ulterior lipide.

Catabolismul muscular, marele cosmar al sportivilor de performanta – in special pentru bodybuilder-i, consta in pierderea masei musculare.

Ce beneficii aduce regimul oloproteic?

Principalul avantaj vizeaza slabirea localizata. Dieta oloproteica favorizeaza reducerea grasimii corporale din zone preponderent expuse, precum talie si abdomen, picioare, solduri si fese. Insa aparte aceste avantaje, cine alege programul alimentar Castaldo va descoperi si altele, cu privire la:

  • Acumularile de grasime
  • Retentia de apa
  • Ritmul de slabire
  • Sindromul premenstrual
  • Celulita si aspectul pielii
  • Masa musculara
  • Pofta de mancare
  • Oboseala
  • Patologii corelate cu obezitatea
  • Alte probleme de sanatate

#1: Reducerea adipozitatilor localizate

Dieta tinteste asupra tesuturile de grasime localizate in anumite zone, de regula mai problematice la persoanele de conformatie ginoida. Astfel, determina o echilibrare a siluetei, pentru un fizic mai armonios.

#2: Ameliorarea retentiei de apa

Retentia este adesea asociata cu celulita si cu dificultatile de slabire. Prin cele 3 faze ale sale, dieta oloproteica rezolva probleme legate de circulatia limfatica si venoasa, precum edemele, crampele sau pruritul.

#3: Diminuarea stratului de celulita

Pielea capata un aspect vizibil imbunatatit, cu mai putina celulita. Este atat o consecinta a actiunii lipolitice (de reducere a tesuturilor de grasime corporala), cat si un efect asupra retentiei hidrice a organismului.

#4: Imbunatatirea aspectului pielii

In decursul regimului proteic urmat de regimul disociat, aportul constant de alimente bogate in aminoacizi favorizeaza reinnorirea continua a colagenului. Mecanismul garanteaza mentinerea unui bun tonus al epidermei.

#5: Scadere ponderala rapida

Rezultatele se vad foarte curand, cu pierderi de pana la 500 grame zilnic sau 2-4 kilograme saptamanal. Iar 21 de zile mai tarziu, se verifica reduceri de 1 talie sau 2, cu maxima satisfactie pentru cine urmeaza dieta.

#6: Obtinerea unor rezultate de durata

Prin metoda de slabire oloproteica initiata de catre medicul Giuseppe Castaldo, se vor vedea rezultate surprinzatoare, cu sanse ca ele sa persiste pe termen lung. Totul, datorita meniurilor inspirate de dieta mediteraneana.

#7: Protejarea masei musculare

Aportul ridicat de aminoacizi si proteine de calitate – stimuleaza hormonul de crestere hGH – permite conservarea masei slabe. In particular, este vorba despre fibrele musculare, amenintate din cauza absentei glucidelor.

#8: Reducerea poftei de mancare

Urmat ”a la carte”, regimul low-carb ajuta la atenuarea apetitului. Pofta de mancare dispare cam in 2-3 zile. Insa-si va face simtita prezenta in cazul consumului involuntar de alimente care contin zaharuri (carbohidrati simpli).

A nu se confunda senzatia de foame cu poftele in general, ca de pilda pofta de dulciuri, accentuata de comportamente alimentare gresite.

#9: Reeducare alimentara

Metoda de slabire Castaldo prevede in perioada post dieta oloproteica urmarea unui regim alimentar in care se combina dieta disociata – asa cum este si dieta Rina, cu farfurii unice – concepute dupa retete mediteraneene.

#10: Rezolvarea unor probleme corelate cu obezitatea

Prin modul de functionare foarte precis, prin alimentatia riguroasa, dieta capata utilitate si in tratarea unor patologii adesea corelate cu greutatea supraponderala si cu sindromul metabolic. Poate fi vorba despre:

  • Diabet de tip II
  • Afectiuni cardiovasculare
  • Maladii respiratorii
  • Hipertensiune
  • Hipercolesterolemie

De pilda, daca pacientul sufera de diabet de tip II, datorita interzicerii zaharurilor, glicemia tinde sa revina spre normal.

Cum functioneaza dieta oloproteica?

Regimul se desfasoara in 3 etape distincte, unde fiecare se axeaza pe anumite alimente, incepand cu protocolul pe care se bazeaza prima faza si care dicteaza de fapt rezultatele dietei.

Faza 1 – De Atac

Este etapa de baza si cea mai dura, plina cu restrictii, in care se intampla lucruri impresionante. Are o perioada fixa de 21 de zile si nu permite nicio abatere de la schema nutritionala.

Acum se petrece slabirea propriu-zisa, ce se incadreaza intre 7 si 10 % din greutatea initiala. Inseamna ca in primele 3 saptamani, o persoana de 80 de kilograme poate slabi de la 5 pana la 10 kilograme

Meniul nu include carbohidrati de niciun fel, locul lor fiind ocupat de o alimentatie proteica, impartita intre:

  • Suplimente alimentare – care acopera circa 50 % din aportul proteic;
  • Alimente proteice slabe, precum carnea alba, pestele, ouale.

Pe parcursul celor 3 saptamani rigide, ceilalti macronutrienti, proveniti exclusiv din surse vegetale – mai exact din fructoza, se limiteaza zilnic la:

  • 10 grame de grasimi
  • 20 grame de carbohidrati

Faza 2 – De Tranzitie

Dupa un start hotarat, urmeaza o faza intermediara, de trecere spre stilul de viata spre care ar trebui sa tinda fiecare, in care slabirea continua pana la greutatea tinta.

Restrictiile se imputineaza comparativ cu faza de atac, dar se largeste sfera alimentelor admise.

Are o durata dubla – tine fix 42 de zile, timp in care carbohidratii se reintroduc progresiv si in cantitati mici, exclusiv sub forma de legume si fructe. Se vor consuma separat și departe de proteine – mese distincte, dupa principiul disocierilor alimentare, aceleasi ca in dieta Rina.

De exemplu, daca la pranz alegi o reteta cu paste – sursa de carbohidrati, pentru carne -sursa de proteine, astepti cina. Procedand astfel, nu vei risca sa amesteci din greseala proteine si carbohidrati la aceeasi masa.

Faza 3 – De Adaptare

Dupa 2 faze cu anumite rigori, urmeaza a treia si ultima – de mentinere, mult mai bine echilibrata nutritional, conceputa potrivit exigentelor pacientilor.

In aceasta etapa, obiectivul consta in stabilizarea greutatii ideale, atinse in primele 9 saptamani de dieta. Nu este o misiune deloc simpla cum pare la prima vedere si o confirma atatea metode de slabire urmate de oscilatii importante de greutate.

Spre fericirea gurmanzilor si a celor care cu greu isi tin poftele in frau, etapa se caracterizeaza de o mai larga diversitate alimentara. Insa vor continua ingradelile asupra carbohidratilor – in cantitati limitate si asupra aportului caloric – meniuri usor hipocalorice.

Acum, organismul se obisnuite cu un nou stil de viata, dupa modelul promovat de dieta mediteraneana. O alta particularitate este ca se pot asocia diversi macroutrienti la o singura masa.

Ce poate contine regimul alimentar?

Dieta nu prevede un meniu exact, unde alimentele si cantitatile lor sunt prestabilite. Prevede in schimb un meniu personalizat, care depinde de exigentele fiecaruia, dar restrans doar la anumite categorii alimentare.

Alimente permise in dieta oloproteica

Carne – Se poate alege orice tipologie (alba sau rosie), cu conditia sa fie slaba: peste, fructe de mare, pui, curcan, vita etc. Cantitatile vor fi insa fixe, tinand cont de propriile exigente: greutate initiala, stare de sanatate.

Legume – Au intaietate legumele cu frunza verde, dar sunt la fel de bine vazute si alte varietati de gradina. Asadar, se pot pregati retete cu spanac, salata verde, sfecla, dovlecei, ardei gras, vinete, castraveti, ciuperci, anghinare.

Rosii – Tomatele sau rosiile reprezinta o categorie aparte, pentru care autorii dietei gasesc intelegere. Insa se vor consuma cu masura, in cantitati mici si doar pentru a gati carnea sau pestele.

Adaosuri – Pentru condimentare, pentru a imbunatati gustul preparatelor, au cale libera condimentele (cuisoare, scortisoara, piper, dafin, turmeric, ardei iute etc.), otetul de mere si uleiul de masline (fara abuzuri).

Bauturi – In primul rand, hidratarea se va face cu apa plata, 2-3 litri / zi fiind indeajuns. Se mai poate bea cafea (maxim 2 pe zi) si ceai (verde, ghimbir, paducel, musetel), indulcite doar cu sucroza sau stevia.

Suplimente alimentare – Este indicata completarea regimului cu suplimente proteice (50 % din aportul recomandat). De asemenea, daca este cazul, se vor integra si alti nutrienti necesari in procesul de slabire (vitamine, minerale, aminoacizi, acizi grasi).

Alimente interzise

Lista este mult mai simpla, interdictiile concentrandu-se in special pe variante bogate in carbohidrati:

  • Dulciuri – Sub nicio forma, nu vor exista alimente si bauturi bogate in zaharuri;
  • Lactate – Nu au ce cauta in dieta laptele sau derivatele lui, nici slabe, nici grase (branzeturi, iaurturi, smantana, unt);
  • Alcool – Bauturile alcoolice si cele cu un continut alcoolic scazut.

Mod de gatire

Regimul se axeaza pe produse proaspete, de sezon, de consumat cat mai aproape de starea lor naturala (putin prelucrate).

De asemenea, se accepta variantele congelate – atat pentru carne, cat si pentru legume.

Articole recomandate

8 Alimente care par sănătoase, dar nu sunt deloc

De multe ori, alimentația sănătoasă înlocuiește mâncărurile interzise – pline de zahăr, de grăsimi rele, de prăjeli etc. Însă nu tot ce pare sănătos...