Poate deveni dieta fără gluten o cură de slăbire?

Cele mai vizualizate

Numeroase persoane confirmă că dieta fără gluten le-a permis să piardă câteva kilograme. Dar poate fi vorba despre o cură de slăbire în toată regula?

Cuprins:

În timpul sesiunilor de shopping, nu e greu să descoperi produse fără gluten, care stau chiar pe raftul cu alimente pentru slăbit. Nu de puține ori, etichetarea ”fără gluten” este folosită să promoveze cura de slăbire și, în general, un stil de viață sănătos.

Dacă ești de părere că mâncarea fără gluten te ajută să slăbești mai repede, află că mulți gândesc la fel ca tine. Dar în realitate lucrurile diferă, nefiind vorba tocmai despre un regim gândit pentru persoane supraponderale, ci pentru alte categorii.

Totuși, de unde această modă a dietelor fără gluten?

Să începem cu începutul…

Ce este glutenul?

Glutenul este un complex proteic prezent în:

  • Cereale (derivatele de grâu, orz, secară etc.);
  • Toate preparatele alimentare pe bază de făină (pastele făinoase, pâinea, produsele de panificație și de patiserie, pizza, biscuiții etc.).

Un regim fără gluten înseamnă să renunți la toate produsele de genul celor enumerate anterior. Și este destinat persoanelor diagnosticate cu celiachie sau care prezintă o intoleranță la gluten.

Celiachia sau boala celiacă este o maladie cronică a aparatului digestiv, de natură inflamatoare, ce intereseaza în special intestinul subțire. Cadrul clinic este caracterizat de o simptomatologie diversificată, începând de la o simplă diaree sau iritație intestinală, până la manifestări asociate cu maladiile autoimune.

Cine suferă de această patologie are probleme cu absorbția nutrienților din alimente. Singurele măsuri profilactice și de tratament care funcționează se rezumă la modificarea dietei și a obiceiurilor alimentare. Restricțiile ajung până la excluderea în totalitate a oricărui preparat ce conține substanța proteică.

Ce legătură există între dieta fără gluten și slăbit?

Nimănui nu-i este ușor să renunțe la alimentația variată, cu toate categoriile de macro și de micronutrienți, pentru a trece, în schimb, la cea în care glutenul nu are ce să caute. Adică să excludă tot ce înseamnă carbohidrați.

Din categoria micronutrienților fac parte vitaminele și mineralele. Iar grupul macronutrienților reunește:

  • Carbohidrații (glucidele): complecși (fibre și amidonoase) + simpli (zaharuri);
  • Grăsimile (lipidele);
  • Proteinele (protidele).

Datorită eliminăriii acestui grup de substanțe nutritive, persistă ideea că un regim low-carb favorizează scăderea în greutate, fiind o posibilă cură de slăbire. Nu degeaba, multe persoane, convinse ca produsele fără gluten sunt mai sănătoase și ajută la slăbit, tind să adopte un regim alimentar similar.

Dar specialiștii nu sunt întru totul de acord că asemenea schimbări radicale oferă beneficii vizibile la siluetă.

Unii susțin că nu există nicio corelație evidentă între dieta fără gluten și slăbirea propriu-zisă. Ba mai mult, că există posibilitatea dezvoltării unor carențe nutriționale. Excepție fac, desigur, situațiile în care există o indicație medicală.

În cazul celor care suferă de boala celiacă sau de intoleranță la gluten, este esențial să-și modifice obiceiurile alimentare. Însă aceste schimbări drastice se datorează strict problemelor medicale. Recomandarea nu se adrsează persoanelor nevoite să se ”lupte” doar cu excesul de kilograme și nu cu vreo maladie metabolică.

Care este adevărul despre dieta fără gluten?

Așa cum explică specialiștii, regimul din care lipsesc nutrienții din categoria glucidelor se poate transforma într-o metodă prin care oamenii reușesc să dețină controlul asupra alimentației. Totodată, devine un instrument pentru reglarea consumului de carbohidrați și a aportului caloric.

Însă mare atenție la restul componentelor din mâncarea fără gluten, care nu este neapărat una în măsură să contribuie la reducerea țesutului adipos și a kilogramelor. Pe baza informațiilor culese de nutriționiști, se pare ca efectele depind de mâncărurile pe care fiecare alege să le consume.

Pe rafturile supermarket-urilor și în farmacii, mai nou, s-au ”strecurat” versiuni alimentare fără gluten, destinate persoanelor ”sensibile” la această proteină. Dar aceste prooduse nu sunt neapărat mai sărace în calorii.

De exemplu, înlocuirea snack-urilor în care abundă zaharurile normale, cu alte gustări potrivite persoanelor cu celiachie, nu înseamnă că mănânci mai sănătos.

Cu intenția să slăbești și pentru a te alinia trendurilor, există tentația să consumi, preponderent, produse fără gluten. Dar rezultatele s-ar putea să te surprindă… și nu este vorba despre o surpriză plăcută, dimpotrivă.

Înlocuitorii pe care găsești afișată eticheta ”gluten-free”, din cauza aportului caloric suplimentar, pot să mute acul cântarului. Dar nu în sensul dorit, ci în sus.

Recomandări pentru o cură de slăbire fără gluten

Dacă te-ai hotărât totuși să mănânci fără gluten ca să slăbești, începe prin citirea ingredientelor de pe etichete. Orientează-te către:

  • Fructe și legume proaspete, bogate în vitamine și indicate în dieta Rina ziua vitaminelor;
  • Fructe nucifere, bogate în acizi grași omega 3;
  • Lactate și derivații, carne, pește și ouă, categorii de alimente proteice.

Ferește-te însă de alimentele prea elaborate și bogate în carbohidrați.

Surse:

  1. http://www.active.com/nutrition/articles/will-gluten-free-foods-help-you-lose-weight
  2. http://www.prevention.com/food/gluten-free-diet-and-weight-loss
  3. https://www.12wbt.com/blog/nutrition/truth-gluten-free-weight-loss
  4. http://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/will-going-gluten-free-make-you-healthier.aspx

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole recomandate

Articole recomandate