Pericolele nevăzute ale dietelor rapide: 5 Efecte negative asupra organismului

Cele mai vizualizate

Indiferent de sezon, vârstă sau sex, multe persoane se străduiesc din răsputeri să slăbească și recurg la diete rapide. Dar în loc să aducă o schimbare radicală stilului de viață plin de excese, se bazează pe metode care promit o slăbire rapidă.

Despre acestea se spune că ne ajută să dăm jos câteva kilograme, într-un timp record. Drept dovadă, mulți cred în eficacitatea metodelor de slăbire ”fast”. Dar și mai mulți își pun întrebarea dacă, într-adevăr, dau rezultatele așteptate. Și dacă afectează în vreun fel starea de sănătate.

Cuprins:

Ce sunt și cum funcționează dietele rapide?

Când vorbim despre diete rapide, ne gândim la regimuri alimentare deosebit de stricte. Acestea promit pierderi în greutate nemaiîntâlnite, prin simpla și constanta înfometare. Toate se bazează pe reguli prea puțin permisive, concentrate pe consumul unor alimente ”miraculoase”, în cantități limitate.

Adeseori, le găsim la ”pachet” cu sucuri de fructe ”purificatoare”, cu substanțe diuretice, laxative și cu alte pastile de slăbit ”extraordinare”. Ceea ce le diferențiază unele de altele este durata. Unele promit rezultate chiar după 3 zile de restricții.

Dar care este explicația?

Dietele încadrate în această categorie sunt hipocalorice. Scăderea în greutate se datorează aportului caloric redus în raport cu necesarul organismului. Practic, luăm din mâncare mai puține calorii decât consumăm prin activitățile zilnice. De unde și pierderea kilogramelor.

Puțini știu că aceste cure-minune sunt gândite doar pe termen scurt. Restricțiile calorice par să funcționeze din primele zile de regim. Însă în ciuda scăderii rapide în greutate, corpul nu va pierde din masa grasă (țesut adipos), ci din lichide (fluide corporale).

Deși cântarul arată mai puține kilograme, slăbirea nu este reală. Pentru că imediat ce ne reluăm obiceiurile alimentare, organismul, deja în deficit de nutrienți, începe să înmagazineze întreaga ”pierdere” inițială.

Iar obiectivul oricărei diete rapide de slăbire este să pierdem din grăsimi, pe care să nu le mai acumulăm la loc.

Ce efecte poate avea o slăbire rapidă?

Adevărul despre mijloacele de slăbire rapidă ne este prezentat de puține ori. Cei care le promovează evită să ne dezvăluie efectele devastante pe care le pot avea la nivelul organismului. Câteva dintre urmări le găsim prezentate în rândurile următoare:

1. Încetinirea metabolismului

Odată ce încetăm să ne mai alimentăm cu același număr de calorii cu care eram obișnuiți, corpul reacționează. În lipsa combustibilului (caloriilor), pentru ca funcțiile vitale să nu aibă de suferit, trebuie să economisească energia disponibilă. Astfel, reduce viteza metabolismului.

În consecință, un metabolism mai leneș înseamnă mai puține calorii arse în timpul activităților obișnuite și pentru digestie. Pe de altă parte, din cauza deficitului de energie, avem tendința să ne mișcăm mai puțin. Într-un final, totul are ca rezultat un consum caloric inferior.

2. Reducerea masei musculare

Restricțiile alimentare și totodată calorice care caracterizează dietele rapide, nu favorizează doar consumarea țesutului gras în calitate de combustibil. Pe lângă masa grasă, mai este afectată și masa slabă, în mare parte reprezentată de țesuturile musculare.

Cu toate că o parte din caloriile arse provin din grăsimea corporală, restul au ca origine tocmai masa musculară. Dacă nu întrerupem ”procedura” de slăbire, după un timp, fenomenul coincide cu atrofierea țesuturilor musculare.

3. Senzația de foame continuă

Rigiditatea dietelor rapide de slăbire cauzează încă un fel de reacție în corp. Pentru a se proteja, în organism, se intensifică sinteza grelinei. Este hormonul responsabil de reglarea apetitului și de senzația de foame.

Grelina este o proteină produsă în stomac, ce încurajează consumul de alimente, simultan cu diminuarea consumului de energie și cu tendința de a face mai puțină activitate fizică. Nivelurile ridicate se află în corelație cu creșterea masei corporale, în special a masei grase.

4. Stările de nervozitate

Se spune că persoanele mai plinuțe, cărora le place să mănânce, sunt mai bine dispuse și au mai mult umor. Comparativ, putem deduce că înfometarea ne afectează în mod drastic sănătatea mentală și emoțională. Nimic mai adevărat.

Când ne dedicăm cu trup și suflet celor mai populare diete rapide, activitatea cerebrală are de suferit. La nivelul rețelelor neuronale au loc modificări, deseori manifestate prin stări de nervozitate și iritabilitate duse la extreme. Cei din jur ne văd mereu cu capsa pusă.

5. Lipsa de energie

Din cauza rigidității regimului alimentar hipocaloric, corpul primește mai puțin carburant decât are nevoie să poată funcționa. Implicit, se pregătește pentru perioada de ”criză” prin care trece. Și doar încetinind metabolismul reușește să economisească o parte din energia necesară activităților zilnice.

Cine urmează diete rapide de slăbit, începe să se simtă tot mai vlăguit de forțe și epuizat de energie. Până și cea mai banală activitate (spălatul vaselor, mersul pe jos, etc.) ni se pare apoi mult prea solicitantă. Iar fenomenul nu este deloc întâmplător.

Surse:

  1. https://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/why-a-crash-diet-isnt-an-healthy-solution.html
  2. http://www.buzzfeed.com/caseygueren/so-hangry#.rsKZ85EkjZ
  3. https://diet.lovetoknow.com/wiki/Effects_of_Crash_Diets

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole recomandate

Articole recomandate