Aerobic sau anaerobic? Ce sport alegi dacă vrei să slăbești?

Cele mai vizualizate

Azi vom aborda categoriile de tip aerobic vs anaerobic. Pentru că marea dilemă a persoanelor interesate să slăbească și prin mișcare este tipul de antrenament cu cele mai bune rezultate.

Sub denumirea aerobic sau anaerobic stau grupate mai multe sporturi și tipologii de exerciții, foarte diferite între ele datorită tipului de efort: aerob și anaerob. Chiar dacă deocamdată nu prea le înțelegi sensul, în câteva minute se va face lumină și pe strada ta.

Aerobic vs Anaerobic: Prin ce se diferențiază cele 2 categorii?

Exercițiile fizice, oricare ar fi ele, necesită energie sub formă de calorii. Când facem mișcare, corpul folosește pe post de combustibil, depozitele de grăsimi și de carbohidrați, în proporții diferite. Totul depinde de intensitatea efortului depus și de durata acestuia.

Sporturi aerobice

Antrenamentele de tip aerobic sau de tip cardio constă în exerciții care:

  • Se efectuează în prezența oxigenului;
  • Au o intensitate scăzută sau medie;
  • Pot fi susținute o perioadă îndelungată;
  • Sunt condiționate de implicarea sistemului cardio-respirator, pentru că în timpul executării, cresc ritmul respirației și frecvența cardiacă.

Această categorie cuprinde orice fel de activitate fizică de rezistență: jogging, ciclism, înot, gimnastică aerobică, marș, mers rapid etc.

Sporturi anaerobice

Exercițiile de tip anaerobic, spre deosebire de prima categorie:

  • Nu au nevoie de oxigen pentru executare (de aici numele: anaerob = în absența oxigenului);
  • Au o intensitate ridicată;
  • Se desfășoară doar în intervale scurte de timp, sub formă de repetări succesive;
  • Înainte să fie reluate, au nevoie de repaus;
  • Acoperirea necesarului energetic nu mai este condiționată de prezența oxigenului.

Aici vom include exerciții pentru creșterea forței și construirea masei musculare: sprint, sărituri, antrenamente cu greutăți, aparate sau care folosesc greutatea corpului – flotări, genuflexiuni etc.

Ce impact are fiecare tip de sport asupra siluetei?

Antrenamentele aerobice: Consumă mai întâi rezervele calorice provenite din carbohidrați. Ulterior, pentru a putea suporta efortul prelungit și a avea energie, organismul recurge și la depozitele de grăsimi.

Antrenamentele anaerobice: Din cauza mișcărilor mult mai intense, tendința organismului este să folosească simultan ambele rezerve energetice. Însă în timpul efortului, se arde preferențial glicogenul (carbohidrații) și abia după se accesează grăsimile.

La majoritatea persoanelor, sporturile aerobice favorizează scăderea mai rapidă a depozitelor de grăsimi, devenind astfel, excelente metode de slăbit. Pe de altă parte, practicate exclusiv și pe termen lung, odată cu scăderea masei grase, există riscul ca să reducă din masa musculară și să încetinească viteza metabolismului.

Cel mai bun exemplu este reprezentat de participanții la maraton. Aceștia au o constituție subțire, fără țesut adipos și aparent, fără o masă musculară bine definită.

În schimb, cu antrenamentele de forță, în corp se produce o cantitate superioară de hormoni care facilitează creșterea masei musculare, precum și arderea grăsimilor.

Spre deosebire de prima categorie, pentru care efectele sunt imediate, la aceasta din urmă, acțiunea – consumul caloric și totodată slăbirea – are loc și ulterior, la mai multe ore după încetarea efortului.

Concret, practicanții sporturilor anaerobe nu mai obțin aceeași siluetă zveltă. Sunt musculoși și au un aspect masiv, cu mușchi bine definiți și fără straturi de grăsime.

Aerobic vs Anaerobic: Care exercitii favorizează arderea grăsimilor?

Cu toate că ambele categorii de exerciții fizice contribuie la consumarea grăsimilor, fiecare tip de mișcare are un impact diferit la nivelul organismului. Alegerea unui plan de antrenament potrivit, depinde de rezultatele dorite.

Dacă-ți propui să scazi în greutate, mai exact să slăbești (scăderea în greutate nu coincide întotdeauna cu slăbitul), este logic să te întrebi care este activitatea optimă.

Prin mișcările aerobice, de o intensitate moderata / scăzută, vei consuma multe calorii. Dar se întâmplă numai în timpul efortului fizic. În plus, pe termen lung, fibrele musculare sunt amenințate.

Prin mișcări anaerobice, efectuate la o intensitate ridicată, vor fi ”țintite” caloriile la încheierea antrenamentelor. Aici sunt cuprinse exerciții care favorizează arderile chiar la mai multe zile după antrenament.

Explicația este urmatoarea: Odată ce masa slabă (masa musculară) se dezvoltă, metabolismul se intensifică. Mecanismul are drept consecință arderea mai multor calorii și în timpul repausului.

Concentrându-te doar pe una dintre cele 2 categorii, nu va fi simplu să-ți atingi scopul, adică să slăbești. Cheia este să le combini.

Asocierea exercițiilor într-un program de antrenament duce la creșterea capacitații respiratorii, a masei și forței musculare. Totodată, accentuarea activității metabolice în timpul repausului, favorizează consumul energetic (de calorii).

Reține!

Cum un singur kilogram de grăsime echivalează cu minim 7.700 de calorii, câți kilometri trebuie să alergi și câte ore este nevoie să-ți petreci în sala de forță pentru a te elibera de ”suplimente”?

Secretul să slăbești sănătos este să echilibrezi planul de antrenament (neapărat, va conține ambele tipuri de exerciții) cu o dietă alimentară sănătoasă, dar fără prea multe interdicții și fără excese.

Cu siguranță, obiectivele tale se suprapun peste obiectivele multora.

Concret, care sunt motivele pentru care vrei să slăbești? Și ce alte metode de slăbire ai încercat deja, fără să obții rezultatele dorite? Te-ai gândit că poate nu ai găsit dieta potrivită?

Surse:

http://www.bodybuilding.com/fun/exercise_impacts_metabolism.htm

http://livehealthy.chron.com/anaerobic-aerobic-exercises-lose-weight-5241.html

http://www.livestrong.com/article/431402-aerobic-vs-anaerobic-fat-burning/

http://www.active.com/fitness/articles/aerobic-vs-anaerobic-exercise-which-is-best-to-burn-more-fat

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole recomandate

Articole recomandate